اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

فارس من| سد مارون ۲ نتیجه‌ای جز نابودی زیستگاه زاگرس ندارد

فرماندار بهبهان‌ گفت: حوزه سد مارون وضعیت بحرانی دارد و احداث سد مارون ۲ عملا چیزی جز نابودی زیست بوم رود مارون را به دنبال ندارد.

فارس من| سد مارون ۲ نتیجه‌ای جز نابودی زیستگاه زاگرس ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، مخاطبان کمپینی با عنوان «درخواست ممانعت از ساخت سد مارون۲» در سامانه «فارس من» ثبت کردند

در همین راستا رستم عیدی پور سرپرست فرمانداری بهبهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهبهان اظهار کرد: با توجه به وضعیت بحرانی حوزه سدمارون طی نامه‌ای دلایل کارشناسی عواقب احداث سدمارون۲ را به استاندارخوزستان ارسال کرده و خواستار پیگیری جدی جهت مخالفت با احداث سد مارون ۲ شدم.

وی بیان کرد: حسب اعلام کارشناسان و متخصصان محیط زیست جایابی سد مارون ۲ در استان کهگیلویه و بویراحمد و بالادست سد مارون در شهرستان بهبهان در منطقه متراکم از رویشگاه بلوط و درختچه‌های ارزشمند است یعنی به بهانه ساخت مخزن ۱۳۰ میلیون مترمکعبی متاسفانه هزاران پایه درخت ارزشمند زاگرس را از دست خواهیم داد.

عیدی‌پور افزود: این در شرایطی است که حدود ۳۰ درصد از رویشگاه راهبردی ایران و تامین کننده ۴۵ درصد آب شیرین کشور در طول دو دهه اخیر از حیز انتفاع ساقط شده و تحت هیچ شرایطی نباید خودخواسته بر شمار کمی و کیفی این تخریب افزوده شود.

سرپرست فرمانداری بهبهان خاطر نشان شد: گنجایش سد مارون در بهبهان خوزستان ۱.۳ میلیارد متر مکعب است و در تمام این سال‌هایی که ساخته شده یعنی در بازه‌ی ۲۰ سال گذشته فقط یک بار پر شده است و در حال‌حاضر آورد کل سالانه رودخانه مارون کمتر از ۹۰۰ میلیون مترمکعب است.

 رستم عیدی پور افزود: بر اساس این آورد، بارگذاری زیادی در پایین دست به خصوص در رامشیر و جایزان بهبهان شده و تنها منبع آب شیرین تالاب بین‌المللی شادگان هم همین آب رود مارون است. از سویی با توجه به وضعیت تغییر اقلیم و جهان گرمایی انتظار می‌رود که وضعیت هر سال بدتر از شرایط فعلی هم بشود یعنی اگر سدمارون ۲ ساخته شود ما با دو سد نیمه خالی روبرو خواهیم بود و این یعنی سد مارون ۲ یک ضربه مهلک به سد مارون یک خواهد زد.


فرماندار بهبهان تصریح کرد: چرا وقتی سد مارون خودش با بحران جدی مواجه است می‌بایست در بالادست آن تن به بارگذاری‌های بیشتر بدهند، مگر در دو کشور مختلف قرار است این دو سد احداث گردد، چگونه میخواهند ۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به اراضی کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد به پشتوانه آب سد مارون دو اضافه کنند وقتی هم اکنون در تامین حقابه ۱۱۰ هزار هکتاری اراضی پایین دست سد مارون بهبهان با مشکلات جدی مواجه هستیم. 

فرماندار بهبهان خطاب به استاندار خوزستان افزود: به ازای اراضی کشاورزی که میخواهند در کهگیلویه و بویراحمد اضافه کنند دست کم دو تا سه برابرش را در خوزستان و در پایاب حوضه آبریز مارون یک از دست خواهد رفت. مضافاً با توجه به فقدان ۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی مناسب در حوضه آبریز سد مارون دو عملاً ایجاد اراضی کشاورزی جدید به معنای تغییر کاربری اراضی و نابودی بیشتر رویشگاه راهبردی زاگرس خواهد شد.

فرماندار بهبهان در پایان تصریح کرد: جهت جلوگیری از خسارت های جبران ناپذیر احداث سد مارون ۲ استاندار خوزستان و مجمع نمایندگان استان باید اقدامات لازم را انجام بدهند‌.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول